چاه آب دستی

این چاه ها قدیمی و ابتدایی ترین چاه های آب به شمار می‌روند که در گذشته، بیشتر از امروز متداول بوده و مورد استفاده واقع می‌شدند. در روستاهای ایران چاه های دستی زیاد است و از آب آن برای مصارف شرب استفاده و یا دام استفاده می‌شود.

ابتدایی ترین گونه از چاه ها ، چاه دستی است. چاه های در قدیم الایام متداول بودند و مورد استفاده قرار میگرفتند. اینگونه از چاه ها برای مصارفی مانند شرب ، شست و شو و حتی دام مورد استفاده قرار میگرفتند.

حفر چنین چاه هایی معمولا بسیار پر ریسک و پر خطر است ، به همین جهت در قدیم محلی را برای حفر چاه برمیگزیدند که فاصله زیادی از سطح آب نداشته باشد. فاصله ای بین ۵ تا ۴۰ متر از سطح زمین ، فاصله مطلوبی است . همچنین برای جلوگیری از خطر ریزش چاه ، دیواره چاه را با مصالحی همچو سیمان ، سنگ ، اجر و…. پوشش میدادند.

چاه فاضلاب جذبی

یکی از مقاصد حفر چاه ، حفر چاه به منظور دفع فاضلاب یک ساختمان است. در مناطقی که سیستم لوله کشی فاضلاب شهری وجود ندارد نیاز به چنین چاه هایی بسیار احساس میشود. در برخی موارد نیز چاهی با ابعادی مشخص حفر میشود تا با قرار دادن مخزن ، فاضلاب ساختمان به درون آن مخزن هدایت شود.

لوله بازکنی پارس با در اختیار داشتن نیرو های متخصص و ابزار مجهز میتواند به شما در حفر چاه یاری دهد.

چاه ارت

چاه ارت یکی  دیگر از چاه هایی است که مطرح است. این چاه به منظور تخلیه جریان الکتریکی اضافی موجود در یک ساختمان و یا سیستم حفر میشود. حفر چاه ارت اصول و قواعد مهندسی خاص خود را دارد و برای حفر آن علاوه بر حضور یک حفار ماهر به حضور یک مهندس برق کارکشته نیز نیاز است.

نحوه اصولی حفر چاه فاضلاب

پیش از انجام هر کار،لازم است از متخصصین برتر مشورت بگیرید تا بتوانید به نحو احسن حفر چاه خود را انجام دهید.

توصیه میکنیم اگر قصد حفر چاه به روش اصولی را دارید

دلیل توصیه و تاکید ما بر این موضوع در نظر گرفتن تمامی شرایط و انتخاب بهترین روش است. توجه به نوع خاک و همچنین توجه به حفر چاه در محلی که آب های  زیرزمینی وجود ندارد بسیار اهمیت دارد. در صورتی که به موارد ذکر شده توجه لازم نشود میتواند منجرب به آلوده شدن آب های زیرزمینی شود . چاه فاضلابی که توسط حفار ، حفر میشود باید حداقل چهل متر با چشمه های آب زیرزمینی فاصله داشته باشد.

۱- حفر میله چاه فاضلاب

در گام اول باید باید جهت افزایش سطح تماس با زمین نسبت به حفر یک چاه با قطر دهانه استاندارد (بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر) اقدام کنید. عمق چاه فاضلاب نباید بیشتر از حد استاندارد باشد زیرا همانطور که اشاره کردیم ، میتواند منجرب به آلوده شدن آب های زیر زمینی شود. عمق چاه فاضلاب شما توسط حفار محاسبه میشود اما به طور معمول نباید عمق میله چاه فاضلاب بیش از ۱۰ متر باشد.

۲-ساخت انباره

در انتهای میله چاه و وقتی که به حاک شنی و جاذب خوبی رسیدیم تونل هایی به دو طرف چاه حفر می شود که فضای انتهای چاه را تشکیل می دهد و بصورت گنبدی شکل ساخته می شود علت آن هم این است که این کار در کف چاه باعث افزایش حجم چاه، محل دفع فضولات و افزایش جذب آب و جداسازی فضولات از آب می شود . انباره چاه به خاطر سطح تماس زیادی که با آب دارد باعث افزایش جذب آب در زمین میشود.

پس از حفر میله زمانی که به خاک شنی جاذب رسیدیم ، با حفر تونل هایی اطراف چاه که فضای انتهایی چاه فاضلاب را تشکیل میدهد این مرحله را تمام میکنیم. انبار چاه به منظور افزایش حجم ، دفع فضولات و جذب آب در زمین حفر میشود.

۳-ساخت طوقه چاه

پس از ساختن انباره چاه ، نوبت به ساختن طوقه میرسد. آجرچینی دور و اطراف چاه را ساخت طوقه اطلاق میکنند که معمولا با ملات ماسه و آهک انجام میشود. داشتن مهارت در چیدن طوقه بسیار اهمیت دارد و باید توسط یک حفار یا مقنی ماهر انجام شود . این کار از فروریختن دیواره چاه جلوگیری میکند.

۴-نصب گلدان و دال

جهت جلوگیری از برخورد آب با طوقه و میله چاه فاضلاب ، مقطعی مخروطی روی دهانه چاه قرار میدهند. این مقطع میتواند از جنس پلاستیک، سفال و یا حتی بتنی است.

پس از نصب گلدان ، دال بتنی را بر روی چاه نصب میکنیم تا به سری گلدان آسیبی وارد نشود.

۵-نصب هواکش

برای اینکه گاز های فاضلاب به داخل ساختمان منتقل نشود یک لوله هواکش برای چاه قرار میدهیم که فاصله آن تا سر چاه حدودا یک متر باشد تا بتواند عمل مکش را به درستی انجام دهد.

هزینه حفر چاه

هزینه ی حفر چاه به موارد متعددی مانند نوع خاک ، نوع چاه ، متراژ چاه و… وابسته است. در قدیم حفر چاه بسیار پر مشقت و سخت بود اما امروزه با در اختیار داشتن دستگاه های حفاری ، بیل و کلنگ در حفر چاه کنار رفته است. همچنین روش های جدید در هزینه ها و زمان صرفه جویی قابل توجهی کرده است.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی